Richelle Mead - Neslyšno (REVIEW)

Oficiální název: Soundless
Série: ---
Nakladatelství: Domino
Počet stran: 244

Anotace:
Ve světě bez zvuku slyší jedna dívka, jak ji cosi volá…
Dívka jménem Fej žije v horské vesnici, kterou sesuvy kamení zcela odřízly od světa. Přežití vesničanů zajišťuje jediné lano, po němž jim přes zrádné skalní stěny posílají jídlo lidé z údolního království.
Naprostá závislost není však to jediné, co Fejinu vesnici sužuje: kam až paměť sahá, zdejší lidé neslyší. Jako by takovéto prokletí nestačilo, začínají nyní ztrácet i zrak. Také zásilky jídla přicházející lanovkou se začínají tenčit… Nadcházejí časy zkázy; obyvatelům horské vsi hrozí tichá temnota a smrt hladem.
Pak ale jedné noci probudí Fej drásavý hluk. Vedena zvuky, něčím do té doby naprosto neznámým, se Fej vydává na velkolepou výpravu – sestupuje po nebezpečně strmé hoře do tajemného království Pej-Kuo, kde nalezne neuvěřitelnou pravdu o své vesnici i lásku, která jí navždy změní život.

Richelle Mead
Richelle Mead je americká spisovatelka, píšící fantasy. Narodila se 12. listopadu 1976 v Michiganu v USA. V současné době žije v Seattlu. Na Univerzitě v Michiganu získala bakalářský titul v oboru všeobecných studií a magisterský titul na West Michigan University v oboru komparativní religionistiky. Další magisterský titul získala v oboru pedagogiky se zaměřením na anglický jazyk na Washingtonské univerzitě.

Nyní se plně věnuje psaní svých knih. Je fascinována mytologií a folklórem. Ve volném čase cestuje, nakupuje a má ráda míchání koktejlů. Tvrdí, že je závislá na kávě, neustále bojuje s prokrastinací a je zapálená pro všechny vtipné a zábavné věci.

Postavy

Fej je hlavní hrdinou knihy Neslyšno. Je to mladá dívka, která spolu se svou sestrou patří do skupiny umělkyň, které denně kreslí, co se stalo. Jedná se vlastně o takové zprávy v obrazech. Jednoho dne Fej probudí hluk, což je pro ni hodně zvláštní pocit, jelikož celá její vesnice trpí hluchotou. Zároveň také její sestra přichází o zrak. V knize Fej bojuje o postavení své sestry, ale zároveň také s láskou k muži, se kterým nemá dovoleno být. Podle mě je Fej ohromně statečná v určitých situacích, ale přijde mi málo výrazná, než například jiné postavy Richelliných knih. Nicméně kromě té výraznosti nemám vůči ní žádnou výtku a je skvělé, že si jde za každou cenu za svým.

Li Wej je mladý horník, který pracuje spolu se svým otcem a dalšími obyvateli vesnice v dolech, kde těží pro údolní království Pej-Kuo rudu. Už od začátku je jasné, že jeho city k Fej, které rozkvetly již v mládí, stále trvají a je ochoten pro lásku bojovat. Udělá spousty statečných činů a je to typický mužský hrdina, který je bezmezně zamilován do své milé.

Čang Ťing je mladší sestrou Fej. Je taktéž umělkyní, ale její zrak se postupně zhoršuje, a tak musí s Fej tuto věc tajit před mistry umění, jinak by přišla o své postavení a musela by jít pracovat do dolů jako horník. Čang Ťing mi přijde trochu dětinská, ani nevím proč, ale přijde mi hodně jako ustrašené dítě, každopádně bylo mi jí hodně líto, kvůli jejímu zraku.

Příběh

Děj knihy se odehrává v horské vesničce v Asii, kde jsou obyvatelé odříznuti od světa a jediný způsob, jak se spojit se světem je lano, po kterém jim každý ven údolní království Pej-Kuo posílá jídlo. Obyvatelé trpí již dlouhá staletí hluchotou a někteří začínají ztrácet i zrak. Mezi tyto lidi patří i Čang Ťing, mladší sestra hlavní hrdinky Fej. Obě jsou umělkyně, což je skupina nejvýše postavených lidí ve vesnici.

Druhou skupinou jsou horníci, kteří pracují v dolech a těží pro údolní království drahou rudu. Mezi horníky patří i Li Wej a jeho otec. Lidé z odlišných skupin se nemohou milostně ani přátelsky stýkat. Což je pro Fej a Li Weje velmi těžké, jelikož do sebe byli v mládí zamilováni.

Když Fej poprvé zjistí, že slyší, první, komu to poví je právě Li Wej, který má již delší dobu nápad, sestoupit do království a se správcem lana se domluvit na dodávkách jídla, které jim začalo chodit méně a méně. Společně se vydávají na ohromně nebezpečnou cestu dolů do království a postupně zjišťují pravdu o své vesnici. Podaří se jim zachránit obyvatele své vesnice nebo je jejich vesnice odsouzena ke zkáze?

Mé hodnocení

Upřímně a narovinu? Čekala jsem víc. Neříkám, že jsem zklamaná, to vůbec ne. Jen mám pocit, že ta kniha má opravdu úžasný námět a Richelle je natolik skvělá spisovatelka, že z toho mohlo vzniknout mnohem víc.

Ale když tohle pominu, tak čtivost je jako u každé knihy od Richelle bezkonkurenční. Kniha sama o sobě je velmi zvláštní tím, že v ní není použita přímá řeč, jelikož obyvatelé vesnice jsou hluší a dorozumívají se znakovou řečí, a proto je veškerá mluva znázorněna kurzívou, což mi přijde hodně originální. Jak jsem již řekla, námět je velmi zajímavý, jen mě mrzí, že z toho nedokázala vydolovat víc. Celá kniha se nesla v takovém dobrodružném duchu, sestup z hory byl napínavý, ale pak to vyvrcholení byl, dle mého názoru, trochu odfláknuté? Asi tak nějak bych to popsala. Kniha se mi ale jako celek líbila.

Nemohu jí však dát maximum hvězdiček, protože R. Mead napsala i lepší díla, a proto téhle knize dávám *3,5/5. Nicméně jsem ráda, že jsem si knihu přečetla a že ji mohu mít ve své knihovničce.

Děkuji internetovému knihkupectví megaknihy.cz za poskytnutí recenzního výtisku.

Knihu si můžete zakoupit zde.