Barbara Erskinová – Dům ozvěn (REVIEW)

Autor: Barbara Erskinová
Oficiální název: House of Echoes
Série: ---
Nakladatelství: Brána
Počet stran: 384

Anotace:
Velký starodávný dům na anglickém venkově získala Joss Grantová dědictvím po matce, kterou nikdy nepoznala. Když se pak s manželem a malým synkem do bývalého rodinného sídla přistěhují, začnou se dít záhadné věci. Vylekaná Joss postupně odhaluje dávná tajemství historie rodu, na němž ulpělo prokletí a snaží se ochránit svou rozrůstající se rodinu i přátele. Reálný svět, zalidněný sympatickými postavami, je v příběhu konfrontován s temnou středověkou minulostí. U nás již známá a úspěšná autorka dokáže i v tomto svém románu udržet čtenáře v napětí až do poslední řádky.

Barbara Erskinová

Barbara Erskinová absolvovala univerzitu v Edinburghu, obor středověká historie. První knížku Lady of Hay, vydala v roce 1986 s takovým úspěchem, že se díky tomu stala spisovatelkou z povolání. Právě tento román (česky Žila jsem již před staletími) zaujal i české čtenáře natolik, že netrpělivě očekávali každé další dílo Barbary Erskinové, ženy, která přiznává, že tajemný svět nadpřirozených záhad ji přitahoval už od dětství.

Svou mimořádnou schopnost vcítit se do minulých životů zúročila nejen v odborných historických textech, ale hlavně ve své tvorbě: devět románů a tři knihy povídek v nákladu přesahujícím milion výtisků bylo vydáno v šestadvaceti jazycích, česky v nakladatelství BRÁNA.

Postavy

Joss Grantová je hlavní hrdinkou knihy a je také manželkou Luka a matkou malého Toma. Zjistí, že je adoptovaná a na začátku knihy se rozhodne pátrat po svých pravých rodičích. Ti jsou však mrtví, ale Joss zdědí jejich rodinné sídlo, kam se poté s manželem i synem přestěhují. Joss je osoba pro mě dost zvláštní, ale nemůžu říct, že bych ji neměla ráda. Tolikrát mi jí bylo tak hrozně líto, že jí nikdo nic nevěřil. Na druhou stranu jsem ji však tolikrát proklínala, že se nedokázala od nového domu odpoutat. Není to ale ve výsledku vůbec špatná osoba.

Luke Grant je manželem mladé Jocelyn. Zjistí, že jeho firemní partner ho podvedl a jejich celá firma krachla. Přijdou o všechny peníze a právě proto se přestěhují do zděděného domu, který si hlavně Luke velmi oblíbí. Upřímně (a opravdu nebudu lhát) ho nemám vůbec ráda. Přišlo mi dost často, že na to, že svou ženu ohromně miluje, jí nedostatečně věří a to je podle mě ve vztahu obrovská chyba. Co se mu ale musí nechat je, že je velmi laskavý a pozorný.

Tom Grant je maličký synáček Joss a Luka. Vlastně ani pořádně nevím, jak popsat postavu dítěte. Jediné, co na něm opravdu oceňuji je, že vydržel tolik podlitin a modřin a všeho. Jinak mě na něm dost mrzí, že nikdy nedokázal říct pořádně srozumitelně, co se stalo. Teprve až ke konci knihy (což je pochopitelné, protože už byl o dost starší -_-) se postupně dalo z jeho slov zjistit, co se děje. Bylo mi ho však hodně líto, jelikož musel opravdu hodně trpět.

Lyn je mladší adoptivní sestrou Jocelyn. Nemá štěstí na partnery a prakticky je dobrá jen na domácí práce a hlídání dětí a proto je jí nabídnuta práce chůvy dětí její adoptivní sestry. Myslím si, že jakožto chůva je skvělá a byla by i výbornou matkou, ale dost mi vadilo, že všechno špatné házela na Joss a bylo prakticky viditelné, jak na ni žárlí a prahne po stejné rodině jakou Joss má.

David byl dříve kolegou Joss a nyní je jejím blízkým přítelem. Je do Jocelyn zamilovaný. Učí historii. V téhle knížce není výjimkou a i on mi v určité věci vadil – bylo až otravné, jak neustále na Joss myslel, snažil se jí dotýkat apod., i když byl v blízkosti Luke. Naopak mě potěšilo, že se Joss snaží pomoci zjistit historii jejího nového domu a věřil jí, že něco není špatně.

Příběh

Začátek knihy se odehrává v Londýně, kde žije mladá tříčlenná rodina – Jocelyn, Luke a Tom. Joss ví, že je adoptovaná a rozhodne se zjistit, kde jsou její praví rodiče. Luke mezitím pracuje ve své firmě a o jejich malého syna se stará Jossina mladší sestra Lyn. Naprosto idylický život se mění v okamžiku, kdy Lukův firemní partner sebere všechny peníze a nechá jejich firmu zkrachovat. Luke přichází nejen o práci ale i o peníze. V ten samý okamžik však Joss zjistí, že jí její matka odkázala staré rodinné sídlo.

Zpočátku to vypadá, že to nemůže být lepší. Krásný obrovský dům, Luke si otevřel opravnu starých aut, Joss začala psát vlastní knihu a o syna se jim stále stará Lyn. Bohužel po nějaké se začnou Tomovi objevovat na těle modřiny a Joss začne slýchat hlasy chlapců – svých malých zemřelých bratrů a začne vídat přízrak muže, o němž malý Tom mluví jako o „plechovém pánovi“. Podle Luka a Lyn je chyba v Jocelyn, jelikož je nervózní a ve věčném stresu a dokonce je obviněna, že to ona ubližuje svému synovi.

Kdo trýzní malého Toma a koho to Joss vídá v temném rohu své ložnice? Kdo ohrožuje její rodinný život a kdo se snaží zabít nejen Luka ale i jejího syna?

Mé hodnocení

Poprvé jsem o knize slyšela u Rodaw v nějakém videu a stále jsem si říkala, že Barbara píše o všem, co mě hrozně moc zajímá. Nemohla jsem se však donutit k tomu, abych si od ní něco přečetla. Jednou jsem si z knihovny vypůjčila právě tuto knihu, ale nezbyl na ni čas a zůstala nepřečtená a to byla veliká chyba.

Kniha nejen že je ohromně čtivá, je ale také neskutečně poutavá a opravdu hodně napínavá až do samého konce. Téměř do poslední řádky nevíte, s kým nebo čím se rodina potýká a jak to vlastně dopadne. Jsem neskutečně nadšená, že jsem si od Barbary konečně něco přečetla a jsem překvapená, jak moc byla kniha skvělá. Za mě na 100% *5/5!

Děkuji internetovému knihkupectví megaknihy.cz za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete zakoupit ZDE.