9. srpna 2015

J. K. Rowling - Harry Potter a Kámen mudrců - Harry Potter #1 (REVIEW)


Autor: Joanne Kathleen Rowling
Oficiální název: Harry Potter and the Philosopher’s stone
Série: Harry Potter
Nakladatelství: Albatros
Počet stran: 284

Anotace:
KNIHA, KTERÁ DOBYLA SVĚT NA PŘELOMU TISÍCILETÍ
Brýlatý chlapec s nachovou jizvou na čele, připomínající blesk – to je Harry Potter. Jedenáctiletého učedníka čarodějných umění stvořila nadaná mladá spisovatelka J. K. Rowlingová a ze své ostrovní britské vlasti jej vyslala pro potěchu všem duším okouzleným fantazií. Vítejte i vy mezi jeho příznivci, nepatříte-li k odkouzleným nudným mudlům!

Joanne Kathleen Rowling

J. K. Rowling se narodila roku 1965 ve Velké Británii. Je známá nejen díky svojí nejslavnější sérii o čarodějném učni Harry Potterovi, ale také díky svému životnímu příběhu, kdy se z života na sociálních dávkách stala během pěti let multimilionářkou. V roce 2008 byla označena za 12. nejbohatší ženu v Británii. Stala se filantropkou a podporuje organizace Comic Refilef, One Parent Families a Multiple Sclerosis Society of Great Britain. V roce 2001 se vdala a s manželem si pořídili tři děti.

Série Harryho Pottera zahrnuje celkem 7 knih a další 3 doplňkové knihy (Famfrpál v průběhu věků, Bajky barda Beedleho a Fantastická zvířata a kde je najít). Dále vydala knihu Prázdné místo a pod mužským pseudonymem Robert Galbraith napsala knihy Volání kukačky a Hedvábník.


Postavy

Harry Potter byl to svých 11. narozenin naprosto obyčejným chlapcem, který žil u svých pěstounů – Dursleyových, jelikož jeho rodiče byli zavražděni zlým černokněžníkem Lordem Voldemortem, který chtěl zabít i Harryho, ale ten smrtící kletbu jako jediný přežil. V den jeho 11. narozenin se mu však obrátí svět o 180° a Harry najednou zjistí, že je kouzelník a že v září nastupuje do prvního ročníku Bradavické školy čar a kouzel.

Ron Weasley je trochu potřeštěný a bojácný zrzek, který se jako první seznámí s Harrym a stane se jeho nejlepším přítelem. Ron pochází z čistokrevné rodiny kouzelníků, která však poměrně trpí nedostatkem peněz a většina věcí se dědí z dítěte na dítě. Jeho otec Arthur pracuje na Ministerstvu kouzel v Odboru zneužívání mudlovských věcí. Má celkem 5 bratrů a 1 sestru.

Hermiona Grangerová je velice chytrá malá čarodějka, která se po zápase s horským trollem taktéž stane Harryho nejlepší kamarádkou. Pochází z mudlovské rodiny a její rodiče pracují jako zubaři. Je hodně sečtělá a ráda se učí. Patří mezi nejchytřejší čarodějky v ročníku a vždy všechno ví. Je také velmi statečná a dokáže pomoci svým přátelům, když je trápí nějaký problém a dokonce se za ně dokáže postavit, i když jim hrozí smrtelné nebezpečí.


Příběh

Nevím, zda je nutné popisovat příběh, který zná téměř každý, ale abych vás o to neochudila, tak tedy zkráceně. Harry Potter je 11letý čaroděj, který vyrůstal u svých pěstounů – strýce Vernona, tety Petunie a jejich malého a tlustého syna Dudleyho. Jeho rodiče zemřeli, ještě když byl malý. Zavraždil je černokněžník Lord Voldemort, jehož jméno se ve světě kouzelníků nesmí vyslovovat. Když se v den svých 11. narozenin Harry dozví, že je kouzelník, zpočátku tomu nevěří, pak však pochopí, že hodný obr Hagrid mluví pravdu.

Po cestě na vlak, který ho zaveze do Bradavické školy čar a kouzel se seznámí se svým nejlepším kamarádem Ronem a ten ho provází kouzelnickým světem. Poté, co se spolu utkají s horským trollem se do jejich party přidává i inteligentní čarodějka Hermiona, která oba chlapce ukázňuje a dalo by se říct, že i vychovává. To se však změní, jelikož jedna dívka přeci nedokáže vychovat dva kluky. (No ne? :D)

Tento rok se Harry dozvídá o Voldemortovi a o to, že zabil jeho rodiče. Zjišťuje však také, že někde ve škole leží ukrytý Kámen mudrců a někdo ho chce ukrást. Brzy se dovtípí, že Kámen zloděj potřebuje pro Voldemorta. Kdo ho ale chce ukrást? Všichni to už asi ví, ale jelikož nemám ráda spoilery, tak to tu psát rozhodně nechci.

„Nestačí jenom prodlévat v snách a zapomenout žít.“Brumbál (strana 199)


Film

V roce 2001 byl natočen podle knihy i stejnojmenný film Harry Potter a Kámen mudrců. Hvězdné obsazení je naprosto skvělé a kupodivu i dabing je úžasný.

Já proti filmům nemám ani jedinou výtku, pro mě je tento film úžasný stejně jako kniha. Je vidět, že to je ještě taková pohádka, jelikož je to pro mladší obecenstvo, ale dokonce ani já ve svých 21 letech touto pohádkou neopovrhnu. Film jsem viděla snad tisíckrát a znám ho nazpaměť.

Je sice pravda, že ve filmu pár scén chybí, ale to je tak s každým filmem, protože, jak všichni dobře víme, kdyby byly ve filmu všechny scény, tak by film trval neskutečně dlouho. (I když v tomhle případě bych si nestěžovala. :D)


Mé hodnocení

A teď tedy k celkovému hodnocení. Film je naprosto dokonalý a je pravda, že jsem ho viděla dřív, než jsem četla knihu. Ale i po přečtení musím souhlasit se svým názorem, že film je úžasný. Kniha je úžasná. Celá tahle série je skvělá. Konkrétně tento díl jsem viděla tak 50x, audioknihu jsem slyšela asi 20x a knihu jsem četla nejmíň 5x, takže můžu hrdě prohlásit, že asi budu závislá na Harry Potterovi.

Ale teď ještě ke knize. Jak jsem již řekla, knížka je opravdu dobře napsaná. Je čtivá, místy humorná, je tam také napětí, i když zatím jen v menší míře.  Já nevím, co bych o této sérii říkala. Mě totiž bere dech. Jsem neskutečně hrdá na to, že jsem generace lidí, která s touto sérií vyrůstala a stárla spolu s kouzelníky. A kdykoliv slyším jméno Harry Potter, pocítím takový ten nádech příjemné nostalgie. J. K. Rowling vytvořila něco neskutečného a její prvotině nemůžu dát nikdy méně než *5/5!

P. S. V sobotu 15. 8. 2015 bude na televizi Nova vysílán sedmý díl Harry Potter a Relikvie smrti - Část 1.

1 komentář:

  1. Musím se přiznat, že jsem Harryho ještě nečetla. Já vím, jsem ostuda ale mám to na svém listu :D
    jinak báječná recenze :-)

    OdpovědětVymazat