4. dubna 2013

Gemma Malley - Deklarace smrti - Deklarace #1 (REVIEW)


Autor: Gemma Malley
Oficiální název: The Declaration
Série: Deklarace #1
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 256

Recenze:

Někdy v druhé polovině 21. století byly vynalezeny léky na dlouhověkost. Ať žije nesmrtelnost! Planeta Země se však začala pomalu přelidňovat, a proto lidé souhlasili s podepsáním Deklarace, která zaručovala dlouhověkost v případě, že dodržíte zákon – mít jen jedno jediné dítě. Od té doby je Země v pořádku a dá se žít poměrně spokojený život. Ale ne pro všechny!

Na Zemi žijí i takoví lidé jako je patnáctiletá Anna, přezdívaná Přebytečná Anna. Někteří prostě neuposlechli Deklaraci a pořídili si více než jen jednoho potomka, a tím byla právě Anna. I přes veškerou lásku a touhu rodičů být s Annou, byla nalezena Chytači, kteří ji odvezli jako batole do Grange Hallu, ústavu pro převýchovu Přebytečných. Anniny rodiče potrestali vězením. V Grange Hallu jsou Přebyteční vychováváni k nenávisti ke svým rodičům a k tomu, aby byly užitečnými pro Vyvolené. Když však, ale do ústavu přijde zcela nový, pozdě nalezený Přebytečný Petr, Anně se změní život. Mají Přebyteční také právo na život, jak tvrdí Petr, nebo je to jen lež a on ji tahá za nos?

Kniha vyšla už jednou pod názvem Přebyteční, ale to jsem o ní neměla ani potuchy. Teď vyšla znovu, a když jsem ji viděla, věděla jsem, že si ji prostě jednou přečtu. Nevěděla jsem, jak brzy, ale musela jsem si ji přečíst. Bála jsem se, protože jsem věděla, že je to z budoucnosti a já takové knížky nemůžu skoro ani cítit, ale myslím, že jsem se spletla, protože Deklarace mi vyrazila dech.

Myslím, že život na Zemi bude jednou přesně takový, jak ho autorka popsala. Už teď nemáme daleko od přelidnění. Neříkám, že je to nějak hektické, ale určitě míříme přesně k tomu samému jako v knize. Když jsem knihu četla, tak ze začátku pro mě byla prakticky trochu nezáživná, a proto jsem se bála celé zápletky a vlastně i knihy. Ale když jsem knihu odložila, tak po několika hodinách jsem si ji musela opět vzít do rukou a začít číst. Víceméně je ze začátku trochu dětská a řekli byste si, že to může číst i malé dítě, ale kniha v sobě nese určitě hodně velké poselství v podobě přemýšlení nad budoucím světem.

Anna je vlastně úplně obyčejná knižní hrdinka – touží po tom, aby ji někdo pochválil za dobře vykonanou práci. Dosáhne dokonce pozice Vhodné, a tak má lehce našlápnuto k zaměstnání u své Vyvolené paní Sharpeové. Petr je proti ní absolutní protiklad, je to rebel. Nevadí mu násilí páchané na něm samotném, nestydí se za své názory, a proto je taky trestán pobytem na samotce. Jak se říká, protiklady se přitahují a ani tady to není výjimkou. V knize můžeme sledovat kromě života přebytečných i pomalu se rozvíjející vztah mezi těmito mladými lidmi.

Děj je docela obyčejný a není nijak zvlášť výjimečný. Celkově ale kniha nese neskutečně krásný příběh s ohromně silnými osobnostmi, které za jejich sílu a odhodlání obdivuji. Autorka má vytříbený styl a kniha je celkově skvěle napsaná. Konec knihy je na můj vkus až trochu moc šťastný, ale pokud vyjdou i zbývající dva díly, třeba se dočkáme nějakých zvratů. Na to si však musíme ještě počkat!

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.
Knihu si můžete zakoupit (zde).


5 komentářů:

  1. Čítala som, prišlo mi to veľmi dobré 8) Miestami trochu nudnejšie, hlavne pri úteku, ale celý svet tam bol veľmi dobre spracovaný a vysvetlený, páčilo sa mi to 8) Ale úplne by mi stačilo, keby to bolo 1-dielne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skvěle zpracováno, to je pravda. Mě přišla nudnější spíš úvodní část, ale pak se to rozjelo a bylo to skvělé :))

      Vymazat
  2. Tak mě se zase moc nelíbila.. :'D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každý má rád něco jiného :)) I tohoto názoru si cením :)

      Vymazat
  3. nevíte kde by se to dalo stáhnout???

    OdpovědětVymazat